Pokemon - måtte nästa generation vara bättre

Nu såhär på slutklämmen av sommaren tänkte jag att jag skulle ge mig in på ett spel som det tagit mig två år och tre försök att komma in i: Pokemon Sun. Det är underligt att det tog sådan tid; jag är en sån där gammal veteran när det kommer till denna anrika serie, och jag har stått vid dess sida sedan generation ett. Detta var ett spel som på förhand såg ut att flyga högt som en Charizard över sina föregångare. Långt förbättrad grafik, nya funktioner i striderna, en lite djupare story; det här skulle bli det... jaja, ni fattar punchlinen: det blev en besvikelse av råge.

 

Spelet kan bäst beskrivas med ett ord: överflöd. Det tar i för hårt med att verka coolt, nytt och häftigt. Och visst, ytligt sett är det rent ut sagt bedårande; Pokemon-musik har aldrig låtit så här bra, och grafikenstilen har närmast nått perfektion. Men man behöver bara doppa huvudet några centimeter under ytan för att se att spelet i sig är i princip oförändrat, och de nyheter som finns stjälper oftare än det hjälper. De har bytt ut gym-striderna mot generiska dungeon-besök istället, vilket nästan är samma sak, fast utan de kreativa gimmickarna. De har gjort sig av med HM-färdigheterna, bytt ut dem mot ridbara Pokemon-djur som man frammanar med visslor, vilket visserligen tar bort problemet med att behöva ta upp dyrbara move-platser med Cut och Flash, men man mister också Surf och Strength. Also, vilda pokemon kan ropa efter kompisar nu. Om och om igen, utan att använda upp ett drag, och inte kan man fånga något medan de är två. Yay.

 

Jag kan förlåta ganska mycket, men inte i samband med det största, grundläggande problemet: allting känns bara så spelmässigt utmattat. Och det gör mig orolig. Ett ny generation är på väg, denna gång på Switch, och med såpass förbättrad hårdvara har de chansen att verkligen andas nytt liv i serien. Men kommer de att göra det? Sun har övertygat mig om att Pokemon behöver tänkas om från grunden, på samma sätt som Breath of the Wild omtumlade Zelda, och detta kommer att kräva tid, resurser och tålamod. Det skulle vara oändligt mycket enklare att bara bygga på vad Sun och Moon etablerade, skapa nya kartor och brassa på med coola visuella effekter. Spelet skulle sälja, men på bekostnad av seriens värdighet.

 

Så vad skulle jag personligen ändra på om jag fick stå vid rodret? Well...

 

-En öppen värld. Hur ballt vore det inte att ha en pokemonvärld som faktisk känns som en värld, som man kan utforska som man vill. Eller, kanske inte hundra procent öppen från början, de får gärna leda spelaren med områden som har starkare pokemon än andra, eller göra vissa platser svåråtkomliga med pussel där man måste ha specifika förmågor. Men i det stora hela vill jag att de precis som Mario Odyssey och Breath of the Wild ger mig en mindre linjär upplevelse där upptäckarglädjen är på topp. Ni vet, det som Nintendo är bäst på.

 

-Snabbare strider. Jag tog tid: i Pokemon Sun tar det 14 sekunder att komma in i en strid mot vilda pokemon. Längre mot tränare. Många bäckar små; det blir ganska många sekunder som rinner ut i sanden, så i det nya spelet hoppas jag att övergångarna blir mycket, mycket smidigare. Det ska inte ta mer än högst fem sekunder innan jag får välja min attack. Stridsystemet kan få vara detsamma om de vill, men med mer omedelbar feedback på vad man gör. Och inga stridsskärmar den här gången: låt mig får slåss direkt ute i världen.

 

-Ingen komplicerad story. Låt gå för en något mer invecklad motivation än “gå och bli pokemonmästare!”, men det ska vara rakt på sak och inte distrahera från äventyret. Hellre att det finns gott om sidequests på vägen som kompletterar äventyret.

 

-Alla. Pokemon. Någonsin. Gör världen så stor, äventyret så episkt, att alla nästan ettusen Pokemon får vara med. Heck, skapa några nya, så att det faktiskt blir exakt 1000. Jag kan förstå om de drar sig, det inte precis bli lätt att toppa det till nästa spel, men det skulle verkligen styrka spelets image som det största och bästa Pokemon någonsin har gjort.

 

-För allt som är heligt i denna värld: låt mig bestämma själv om jag vill ha kvar pokemon som jag fångar i mitt gäng, eller om jag vill skicka dem till PCn direkt! Sju spel—tio om man räknar mer remakarna—och de har fortfarande inte lagt till denna fundamentala funktion!

 

Men oavsett vilka förändringar de gör, vill jag att de bevarar den där härliga Pokemon-känslan. Att man får vara ute på äventyr i en outforskad värld fylld med folk att möta och mängder av små djur att göra till sin personliga armé. Det, och karaktärsdesignen. Människorna i Pokemons värld har alltid varit några av de snyggaste animefigurerna jag sett. Liksom, är det bara jag som tycker att typ varenda (vuxen) kvinnlig karaktär som någonsin skapats för Pokemon är top-notch waifu-material?

 

Speciellt Backpacker Ashley på route 2. Hon är best girl.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Hikargh

TV-spel är typ en tredjedel av min existens.




RSS 2.0