Fördomar mot PC

 

 

I somras blev jag till sist trött på att behöva vänta 4-5 minuter varje gång min dumburk till dator skulle startas. Och att den fryser utan anledning. Och att jag inte kunde göra mycket mer med den än just skriva. Jakten på en efterträdare var igång, och jag velade fram och tillbaka mellan Mac och PC, stationär eller bärbar. Resultatet blev två köp och två returer, innan jag till sist nöjde mig med en monsterdator som kan spela allt!

 

Vilket såhär på efterhand är lite lustigt, då jag aldrig har varit en PC-gamer. Eller tja, inte sedan jag var tonåring. Faktum är att under första halvan av mitt liv så var PC en precis lika viktig del av min speldiet som vilken annan spelkonsol som helst, men någonstans på vägen var den plötsligt inte värdig att spelas på längre. Det system som lärt mig älska plattformare med Commander Keen, och hjälpt mig genom gymnasiehelvetet med Ragnarok Online, dög av någon anledning inte till: datorn var ett arbetsredskap, inget mer. Kanske också ett sätt att se på Youtube. Så vadan denna fördom?

 

Det handlar nog om många små anledningar. Konsol-spelande är enklare. Datorer krånglar. Konsol har fysiska kopior man kan sätta i bokhyllan. Jag blir avtänd av elitismen och snacket om ”master race”. Men mest betydande är nog ändå spelhörnan. Jag har under många år byggt upp min egen setup för TV-spel, med konsoler i centrum, och som laptop-användare har jag aldrig kunnat komma på ett bra sätt att integrera PCn in i ekosystemet. Att spela vid skrivbordet, efter alla dessa år av att arbeta på datorn, känns inte rätt. Nästan som att jag inte spelar dem ordentligt.

 

Störtlöjligt, jag vet. PC har högre framerate, och spel är oftast billigare på steam än på konsol. Men nu, äntligen, har jag hittat en sätt att återintroducera PC i mitt liv. Så som mitt rum är upplagt har jag datorn i ena hörnet, spelhörnan i andra, och mellan dessa har jag dragit en lång HDMI-sladd längst väggen. Lägg till en trådlös mus, bluetooth-handkontroll, och ta-dah, min PC är nu en konsol. Detta betyder inte att PC plötsligt är min go-to-maskin för spel, bara att det är dags att slänga fördomarna åt sidan. Att sluta låtsas som att PC-spelande är sämre.

 

Jag hoppas att erkännandet av detta blir ett första steg mot bättring.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Hikargh

TV-spel är typ en tredjedel av min existens.




RSS 2.0