Tre favoritgenrer

Jag spelar allt. Eller okej då, jag spelar inte sportspel, och knappt racingspel. Men annars spelar jag allt. Med det sagt har jag definitiva favoritgenrer som jag brukar dras till mer än andra, och om jag skulle tvingas under pistolhot att ange mina topp tre skulle det nog bli...

 

Textäventyrsspel! Som Phoenix Wright, Professor Layton, Another Code, Danganronpa osv. Det är något visst med en historia som berättas genom mediet TV-spel; man blir indragen på ett helt annat sätt när man får trycka fram texten med en knapp, och inte bara läsa ord på papper. Det får gärna finnas grafik som komplement, men det bör helst vara simpel och stilistisk, så att huvudfokuset får ligga hos storyn. Tyvärr känner jag att detta är lite av en döende genre, och utanför superjapanska diton i animestil kommer det inte ut så fasligt mycket sådant längre. Som tur är har jag ett gång spel i genren på lager än, men när de är spelade... tja, jag kan ju alltid spela om Radical Dreamers för tionde gången.

 

Rollspel! Specifikt japanska diton. Final Fantasy 7, Chrono Trigger, Tales of Symphonia, The World Ends With You, för att nämna några favoriter. Varje gång man starter ett sådant vet man att man har åtmonstine trettio timmars äventyr framför sig, ofta mer. Av någon anledning är det svårt att bli trött på ett RPG, kanske för att det alltid finns en handling som driver mig framåt, eller att det helt enkelt är såpass roligt att se sina figurer bli starkare undan för undan. Mitt absoluta rekord i streckspelning, sex och en halv timme, är Final Fantasy 8s förtjänst.

 

2D-plattformsspel! Genren som började allt, och som håller lika bra idag som för trettio år sedan. Just när man trodde att man sett allt, BAM!, Tropical Freeze. WHAM!, Celeste. Jag har vid det här laget lärt mig att aldrig underskatta vad genren fortfarande kan erbjuda. Framåt, bakåt, hopp och kanske någon form av attack, mer än så behövs tydligen inte för att skapa stordåd, ett faktum som indie-utvecklare visar oss gång på gång.

 

Fråga mig en annan dag, så har jag säkert kommit ihåg ännu en genre som rankar högre än någon av dessa. Vilken genre tillhör exempelvis Zelda? Är det en form av RPG, eller säger man bara “action-äventyr?” Men är inte Mario 64 också ett action-äventyr? Fast ärligt talat kvittar det vilka spel som tillhör vilka genrer; det är etiketter man sätter på senare, inte filosofier att designa spel efter.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Hikargh

TV-spel är typ en tredjedel av min existens.




RSS 2.0