Super Mario Odyssey's stora plothole

“Men kom igen, vem bryr sig om story i ett Mario-spel?” hör jag i den där högfärdiga stämman som jag förknippar med internet-folk. Det simpla svaret är: jag. Nej, det måste inte finnas en handling; så länge spelets universum håller sig till en konsekvent grad av overklighet kan jag hänga med på vad som helst. Problemen uppstår när spelet strider mot sina egna skruvade regler. Mario Odyssey var rent allmänt en besvikelse när det kom till storyn—förhandsvisningarna fick det att verka som att det skulle bli så mycket mer—men det är inte det jag tänker gå in på nu. Jag tänker fokusera på en enda scen—nej, ett område—som får mig att slå bakut, och det kan sammanfattas med den här bilden:

 

 

 

Kraftverket under Metro Kingdom. Det som driver hela staden. Se bara på hur många kraftmånar systemet slukar! De bara fortsätter komma i all oändlighet, och glider in och ut i maskinen en gång i sekunden. Låt det sjunka in lite grann vad det innebär. En måne i sekunden. Det betyder att staden behöver sextio gånger sextio gånger tjugofyra, dvs. 86400 månar om dagen för att hålla stan igång. Med andra ord måste Pauline ha ett gigantiskt lager månar undangömt någonstans i staden, alternativt att de har hittat ett sätt att artificiellt framställa dem.

 

Mario behöver 124 månar minimum för att åka och rädda Peach. En tiondels promille av den månkonsumption som staden kräver på en dag. Mindre, med tanke på att man vid det laget redan har samlat en del. Pauline har inga problem att anordna en stor fest i Marios ära med fyrverkerier och en pompös hinderbana, men att skänka 0.014 procent av en enda dags energi för staden, så att han kan rädda prinsessan, där går gränsen.

 

Och folk säger att Bowser är skurken.

 

Visst, jag kan komma på åtminstone två förklaringar. De har egentligen inte så många månar; de bara “tänds på” igen efter en tid, och återanvänds som en konstant förnybar energikälla. Eller: de månar som de använder för kraftverket är en svagare, maskintillverkad sort som bara ser likadana ut, och Odyssey-skeppet tar bara den äkta, betydligt sällsyntare varan. Men inget av detta förklaras i storyn, så jag måste anta att det jag ser är som det verkar. Det blir dessutom värre: det antyds senare att stjärnorna man samlar i Mario 64 är samma sak som kraftmånar, bara att de bytt form. Helt plötsligt känns stjärnorna så... billiga.

 

Får jag åtminstone tro att stjärnorna i Galaxy, som driver Rosalinas skepp, är en mer speciell och kraftfullare variant? Snälla?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Hikargh

TV-spel är typ en tredjedel av min existens.




RSS 2.0