Irritationsmoment i TV-spel

Kan vi inte bara bojkotta det där med TV-spel? Så kan det kännas ibland, när man sitter där fridfullt och avnjuter sina digitala äventyr, och vips, så fäller spelet krokben på en. Man gnisslar tänderna. Man skriker åt TVn. Man kastar handkontrollen i... nåja, så långt har det aldrig gått—jag brukar istället bita fast i något närliggande likt ett rasande rovdjur—men ibland kan jag förstå varför somliga inte kan hejda sig. Speciellt när något av dessa inträffar:

 

Fienden fångar mig i en obrytbar combo! Jag sneglar lite anklagande åt Kingdom Hearts här, men det är ett problem många hack n’ slash-titlar dras med. Utvecklarna tror att “utmaning” betyder “låt fienden bolla med dig hur mycket de vill om du är dålig nog att hamna i fällan”. Det bryter flödet totalt, men värst är det när det kostar en ens liv. Finns det inget sätt att bryta kedjan blir jag bara förtvivlad på att behöva se på när min gubbe blir torterad, speciellt eftersom hack n’ slash i grunden går ut på att snabb action. Sänk mig hellre med ett enda kraftfullt slag istället.

 

Bossar kallar fram underhuggare! Det vill säga, den tar hjälp av vanliga fiender för att dryga ut på speltiden. För låt oss inte lura oss själva, det och bara det är vad som händer. Kanske är tanken att man tvingas förhålla sig till ett nytt anfallsmönster, vilket kräver mer strategi, men så blir det sällan i realiteten: man byter fokus till de mindre fienderna, duckar för ett och annat slag från huvudbossen, och går sedan tillbaka till exakt samma sak man höll på med innan denna onödiga distraheringen. Jag har inte stött på ett enda exempel där det tillför ett dyft, men ändå envisas folk med att designa bossar så! Ubisoft, lägg av! Square Enix, skärp er!

 

Dungeonen har ingen en enkel flyktväg! Detta är ett problem ganska specifikt till japanska RPG, men jag har varit med om det ofta nog att jag måste slå bakåt. Man går igenom en grotta, spöar bossen, och din belöning är att springa tillbaka samma väg du kom, slumpmässiga strider och och allt! Jag har sett vissa spel försöka lätta på bördan med extra mellansekvens på vägen, men det är ett mycket skruttigt plåster på såret. Jag är ledsen, men din grotta är inte så häftig att jag vill gå igenom den två gånger.

 

Sparpunkterna är för glesa! Återigen sneglar jag på Kingdom Hearts, specifikt på Kingdom Hearts 3. Jag minns åtminstone två tillfällen då jag inte kunde tro mina ögon att det inte fanns en sparpunkt framför viktiga tillfällen. Detta är ett problem som funnits i alla tider, och min tolerans har bara gått ner under åren, speciellt nu när Nintendo Switch och PS Vita existerar. Folk har helt enkelt inte all tid i världen, och det borde överhuvudtaget inte vara upp till utvecklaren när man får ta en paus från sitt spel. Att kunna spara och stänga av (så gott som) var som helst borde vara en mänsklig rättighet, även om det bara gäller en quick-save.

 

Sluttexten är extremlång och har en extrascen efteråt! Jag vet, spel kräver mängder av människor att utveckla, och varenda en ska ha sin plats i sluttexten, med all rätt. Men behöver verkligen textremsorna scrolla så förbenat långsamt? Och måste det alltid finnas en slutkläm som man inte vill missa? Nuförtiden erbjuder många förvisso att skippa credits helt och hållet, men långt ifrån alla, och jag vågar inte lita på att man inte i samma veva skippar efter-scenen. Jag brukar helt enkelt fippla med telefonen medan texten rullar i ögonvrån i en kvart eller så, och tja, tar inte det bort hela syftet med en sluttext till att börja med? Ge oss ett tecken på om det finns en slutscen, och om B-knappen tar oss direkt till den eller ej.

 

Fiender har sköld! Ännu ett hack n’ slash-problem, och kanske det mest irriterande på hela listan. Jag förstår varför de gör det—till skillnad från underhuggare så tvingas man att variera sitt spelsätt—men det hindrar inte det faktum att jag ytterst sällan har haft roligt med att slåss mot fiende som blockar ens attacker framifrån. Spelet tycks ta för givet att man redan är van vid att ducka runt fiender som om det vore ingenting, så det blir alltför ofta en plötslig höjning i svårighetsgrad som utvecklarna inte tar i anspråk. Finns det verkligen inget bättre sätt att variera spelmekaniken?

 

Nä, inte bojkottar jag TV-spel för sådana petitesser. Men lack blir man. Som tur är blir utvecklare bara klokare; nuförtiden har vi exempelvis auto-sparande i de flesta stora spel. Om vi nu bara kan förbjuda underhuggare och sköldfiender med lag så är allting frid och fröjd.

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Hikargh

TV-spel är typ en tredjedel av min existens.




RSS 2.0