Ren inkompetens

 

Jag talar mig gärna varm om saker jag gillar med spelvärlden. Jag vill tro att jag är mer positiv än negativ som människa, att mina skriva ord hjälper till att skänk positiva vibbar och ära de som äras bör. Men jag är heller inte bind för min omvärld, och det kommer stunder då all min positivitet rinner ur likt en vattenballong som råkar ut för en tandpetare. Stunder då man undrar om inte jorden blivit indragen i en kosmisk storm som rubbade skallen på de som har pengar, för i hela friden annars kan sådana urbotat hjärndöda beslut kommit till världen?

 

Svaret är tyvärr enklare än så. Ren inkompetens! Det är var det är. Till exempel...

 

Epic Store saknade en sökfunktion! Epic är tydligen på krigsstigen med att utmana Steam... sägs det; jag spelar själv nästan aldrig på PC. Men skräckhistorierna säger att, när affären lades upp, fanns så gott som ingenting där förutom just spel: inga vänlistor, inga achievements, ingen sökfunktion! Eller kundvagn. Fast det förstås, Steam var inte heller felfri när den lanserades... år 2004! År 2019 har man ingen ursäkt, inte när ritningen för vad spelare vill ha stirrar en i ögonen. Epic ville såklart lansera härligheten och börja tjäna pengar nu nu nu, istället för att ta den tid det tar att göra det rätt. Ett återkommande tema, är jag rädd. Steam är klart en bättre tjänst, men å andra sidan...

 

Steam är inte ens en bra digitalaffär. Den har funktionerna, den har infrastrukturen; som plattform betraktat har jag inga klagomål. Men affären i sig känns mer som svarta marknaden än en spelbutik. Vem som helst får sätta upp spel på hyllan, och Steam tvär sina händer. Så stenhårt tvär de sina händer att det låter sälja spel som är direkta kopior av Unitys exempelspel, i tiotals olika varianter. Och spel som inte ens har exe-filen att kunna startas. Och spel som bokstavligt talat går ut på skolskjutning. Det sistnämnda togs gudskelov bort... efter att det blev en stor kontrovers om det på internet. Samma sak med spelet om våldtäkt. Tro inte jag snackar om filosofiska verk som utforskar världens hemskheter; det här är ren ‘huehue kolla va edgy vi är’, med gäjmplaj som matchar. Hur tillåts det ens genom portarna? Ren inkompetens, det är svaret. Men nåja, Steam som tjänst funkar ju bra, till skillnad från...

 

Nintendo och deras Switch Online! Mer specifikt, deras NES-tjänst. På papper är det ju fenomenalt: ett helt NES-bibliotek med många av de bästa spelen! Men det som får min hjärna att slå knut på sig själv av ren dumhet är hur de utelämnat två av de mest självklara funktionerna som finns. Knapparna kan inte mappas om! Du är fast med att använda det icke ergonomiska A som A och B som B... eller okej då, Y funkar som B, vilket är bättre, men ändå något otympligt. Mer oförlåtligt är att man inte kan ta bort ramen! Det är inte bara mönstret (och din profilbild) som man tvingas dra med, utan ‘Tryck L+R för att öppna menyn’, som tar upp en bit av skärmen! Mer salt på såret? De har även tagit fram de så kallade “specialversionerna”, dvs. roms med färdigspelade filer, så man slipper utmaningen. Kul för några, kanske, men när de presenteras som sina egna spel känns det lite magstarkt. Tja, kanske inte lika magstarkt som som...

 

Bandai Namco inte tog tillbaka originalskådisarna till Tales of Vesperia: Definitive Edition. Tänk er att ni köper hem den förlängda utgåvan av Sagan om Ringen, men istället för Elijah Wood får vi se någon som ser nästan likadan ut men uppenbarligen inte är Elijah Wood spela Frodo, men bara i de tillagda scenarna. Det är vad vi har att göra med här: huvudpersonen Yuri spelas av självaste Troy Baker i originaldubben, men när det var dags att dubba nya skits och dylikt nöjde de sig med en sound-alike. Något som Troy själv tydligen var ganska upprörd över, och med all rätt; det är ett långfinger inte bara mot skådespelaren, utan mot fansen som de tror inte kommer att märka något. Som om de vill säga, “äsch, röstis som röstis”. Även det är en alltför vanlig trend i spelvärlden. Som Snake i MGS5. Eller Sonics alla röster.

 

Jag vet inte varför, men det tycks vara en naturlag att ju större ett företag blir, desto sämre kan de sköta sig. Se bara på Youtube, Facebook och Netflix. Det är nästan som om de bryr sig mer om att själva ha full kontroll över tjänsten än att skapa något som folk faktiskt gillar, eller ens att tjäna pengar. Som små barnungar som måste göra allt på sitt sätt och inget annat är bra. Och det leder bara till en sak. Ren. Inkompetens. Hela spelindustrin borde få sparken. Eller åtminstone en rejäl smäll på fingrarna med en linjal.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Hikargh

TV-spel är typ en tredjedel av min existens.




RSS 2.0