"Det är bättre att ha ett förråd än att vara utan."

 

 

Min backlogg var en avgörande faktor till varför jag började skriva om spel på nätet. Bloggens titel är en direkt referens till den. För varje år som går blir samlingen bara större och större, och jag hinner nätt och jämt hålla fas. Eller om jag ska sluta ljuga för mig själv: jag hamnar bara mer och mer bakom.

 

Men det är okej. Det är mer än okej. Det är något uteslutande positivt!

 

Det är lätt att oja sig över alla spel man inte hunnit spelat än, och skämmas över att man lägger ner så mycket pengar på saker som bara ligger och samlar damm. Men ponera detta: hur många bokentusiaster har inte en bokhylla eller två, eller fem, fyllda till bredden med böcker som köptes för en herrans massa år sedan och aldrig lästs? Hur många modeinriktade människor har inte garderober fyllda med kläder för fler tillfällen än vad som är fysiskt möjligt? TV-spelsnördar är knappast unika i att spenderandet överstiger konsumtionen, och när allt kommer kring tror jag vi alla gör det av samma enkla anledning. Vi älskar det vi sysslar med, och det är bättre att ha ett förråd än att vara utan.

 

Det sista var ett citat från en försäljare jag träffad på förra årets RetroGathering, en av Sveriges största retrospelsmarknader. De enkla orden fick mig att tänka till. Nog stämmer det att de flesta spel jag jag köpte den dagen saknade omedelbart värde, men likväl kan man se dem som en långtidsinvestering. Och under året som gått sedan dess kan jag lugnt konstatera att den tesen har blivit bekräftad. Jag har varit luspank, tvungen att välja mina spelköp noga, sett otaliga releaser kommit och gått... men spelglädjen har aldrig sinat. Jag har ett förråd att återvända till: två hela bokhyllor fyllda till bredden med upplevelser som bara väntar på sin tur med handkontrollen.

 

Där har vi det sanna värdet i en spelsamling: sinnesfriden att alltid ha något nytt att ta del av. Det är därför det känns okej att kontinuerligt köpa nya spel. Det är därför jag älskar marknader som RetroGathering, där jag får chansen att plocka på mig det jag har missat under åren. Spel har inga bäst-före-datum, och det må dröja en månad, ett år eller fem år; kommer jag någon gång få glädje av spelen i hyllan, då har de varit värt pengarna. På så sätt har jag verkligen Spel Så Det Räcker Livet Ut.

 

Med detta sagt vill jag fira de här tillskotten till samlingen, köpta på RetroGathering 2018:

 

Advance Wars DS – Äger ettan och tvåan. Detta sägs vara det bästa.

 

Gargoyles Quest (GB) – Happy Video Game Nerd sa att det var bra, det räcker för mig.

 

Trails in the Sky (PSP) – Specialversionen! Dagens bästa fynd, har letat länge efter detta.

 

Tomb Raider Anniversary (PSP) – Nyfiken på hur PSP-versionen jämför sig.

 

Harry Potter and the Chamber of Secrets (Xbox) – Samlar på HP-spelen.

 

Phantasy Star Universe (Xbox 360) – Har ett singelplayerläge, ska bli spännande.

 

Ninja Gaiden 3: Razor’s Edge (Wii U) – Nu har jag alla tre moderna Ninja Gaiden-spel!

 

Star Ocean 5 (PS4) – Kostade hundringen, och nu äger jag samtliga Star Ocean-spel.

 

Lucky Luke (GB) – Köptes av Dave från GamingGrannar. Verkar kul.

 

Donkey Kong Country (GBC) – Denna gång har vi kollat att kassetten fungerar.

 

Dawn of Mana (PS2) – Hur kommer detta jämföras med Seikendensetsu 3?

 

The Lucky Dime Caper starring Donald Duck (Master System) – En rekommendation av Yesteryear Gamer, som åkte med på årets tripp.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Om

Min profilbild

Hikargh

TV-spel är typ en tredjedel av min existens.




RSS 2.0